2018. július 26., csütörtök

11. nap- "no waste"- ahogy én csinálom

Ez a nap ismét jól indul, ma biztosan több tervezett dolgot meg tudunk majd csinálni, hiszen jó időnek nézünk elébe. A "kerti bútor projekt" folytatódik és ha Zoli befejezte a poros munkát, mosnom kell, mert fogytán a tiszta ruhánk. Közben az ebéden töröm a fejem, a rendelkezésre álló anyagokból sajtos, kolbászos rakott tészta készül majd, délutánra pudingot is kért a "zuram" és valami péksütit is sütnöm kell, mert az is erősen a végét járja. Holnap ismét kecsketej-tojás beszerzésre adom a fejem, hiszen feldolgoztunk, megittunk mindent- megyek a szokásos tanyára a falu túlsó végén.
Képtalálat a következÅ‘re: „no waste” Néhány gondolat a hulladékmentességről- itt kint, a mi lehetőségeink között. Lassan fél éve már, hogy sok-sok cikk és tanulmány átolvasását követően arra az elhatározásra jutottam, hogy a hulladék csökkentése körülöttünk legalább annyira a mi feladatunk, mint globálisan az emberiségé. Így ennek szellemében kezdtem el átalakítani az életünket, a háztartásunkat. Ez a folyamat azonban sokkal régebben kezdődött nálunk. Kezdem a végéről:
- Az, hogy komposztálok, különösen itt, de otthon is, NEM KÉRDÉS. Otthon évek óta működik komposztáló láda, amiben kiválóan érik a humusz- nekünk bevált, bár biztosan lehetne még tökéletesíteni.
- A szelektív hulladékgyűjtés legalább 10 éve jelen van az életünkben- és amióta így csináljuk, ennek és a komposztálásnak köszönhetően jelentősen lecsökkent a kommunális hulladékunk már így is. Heti 1 db 60 literes szemetes zsák, maximum 2x60 l. A zsák Magyarországon készülő újrahasznosított műanyagból van!
- A "no waste" életmód első eleme: az utasítsd vissza (refuse) - azaz már haza se kerüljön eleve hulladék a bevásárlások során, illetve átgondoltan vásároljunk, ami nem feltétlenül szükséges, azt ne vegyük meg. Ez a fogyasztói társadalom, a lehetőségek bűvkörében elég komoly rákészülést, agymunkát igényel- még nekem is- pedig a családom szerint én vagyok az, aki ezt képes betartani. Kerülöm az impulzusvásárlásokat, heti 1-2 alkalommal megyek friss élelmiszerért célzottan és bevásárló cédulával. Igyekszem minimalizálni a csomagolt árukat, textilzsákokkal és dobozokkal járok bevásárolni, valamint a piacon kimérve kapom a zöldséget, gyümölcsöt, tojásnak tartót is viszek magammal.A tejet ugyan műanyag palackban veszek a pékségben- ott van termelői, jó minőségű tej, amiből aludttej lesz valóban, ha nem fogy el időben, a kecsketejet viszont üvegben hozom mindig, kettő van nálam, kettő pedig cserében a tanyán. Egyes áruházban tolerálják már- a "dobozban kérem a sonkát" kérésemet és mint kiderült, nem vagyok egyedül, más is állt már elő ilyen óhajjal.😊
- A mosó-, tisztító,- mosogató- és tisztálkodó szereimet szépen lassan cserélem le saját készítésű, 3 -4 alapanyagból álló szerekre. Amíg van a régiből, használjuk, utána én készítem, a flakont újratöltve. Mielőtt eljöttünk otthonról, elfogyott a kézi mosogatószerem, készítettem sajátot (mosogató recept) , az otthon maradó kisebbik gyermekem nem vette észre, hogy más lett, pedig rendszeresen használja. Csak az tűnt fel neki, hogy másabb az illata( ecetes).
A tusfürdőt már évekkel ezelőtt kiiktattam az életemből, házi készítésű- utóbbi időben saját- szappanokat használok, egyedül az intim szappant veszem egy hajdúnánási kézművestől. Néha, ha arra járok, bevásárolok belőle- de vásárokban is összefutottunk már.  Samponnak pedig találtam Bükkszentkereszten speciális szappant. Zoli még maradt a réginél, bár ott is áttértünk egy környezet- és bőrbarát bio változatra, de néha az én szappanomat "kívánja meg". A fiaim még kitartanak a megszokottnál, fiatalok és még nem érzik a jelentőségét.
Takarítás- amíg voltak különböző "csodaszereim", elhasználtam őket, majd fokozatosan kialakítottam, elkészítettem a saját verziómat.
Ablakmosás: ecet + víz flakonban. Tökéletesen működik- régen is működött, dédimnél nyaralásnál mindig ezt használtuk ( Amikor elmentünk hozzájuk, többnyire az első dolgunk, hogy végigtakarítottuk a házat.)
Vízkőoldás: citromsav + víz flakonban, esetleg ecettel bővítve. Tökéletesen működik.
Felmosás: 1 kanál mosószóda a vödör langyos vízbe ill. 1 kanál aleppói fekete szappan (olíva ) a vödör vízbe keverve. Tiszta és jó illatú minden tőle!
WC illatosítás, s.o.s. megoldás: WC bomba. A fiúknak is egyszerű használni. A WC-kagylót is citromsavas oldattal törlöm át és a zuhanyzó falát is. Illatosításhoz- az évekkel ezelőtt megvásárolt mini illatspray elhasználása folyamatban van, de alig van rá szükség. Egy kis flakon rózsvizet tettem a WC-be, ha nagyon kellene...és egy kis üvegtálban szódabikarbónát, amit időnként meglocsolok citrom- és teafa illóolajokkal.
Mosás: ma mostam, persze kézzel, a mosóvízbe mosószóda került és volt kéznél a nagyobb foltokhoz mosószappan ( semmi faxni: Caola). Mondanom sem kell, elég volt ez is., 2 vizes öblítés után a napon száradnak a ruháink.
Úgy gondoltam, jó alkalom lesz itt kint kipróbálni a saját készítésű krémdeót  és igen jól működik, pedig már rendesen meleg van. Parfümöt a telken nem tartok szükségesnek. Ajakírt- bár korábban nagy  Labello fogyasztó voltam, sok éve nem vettem, én készítem méhviaszból, shevajból/kakaóvajból, olívaolajból és illóolajból, sokáig eláll és kevésre, sokkal kevesebbre van szükségem, mint korábban.
- Az újrahasználás nálunk azt jelenti, hogy addig használunk mindent vagy legalábbis törekszünk rá, amíg tart az ideje és ha nincs rá szükségünk többé, igyekszünk továbbadni annak, akinek van. Ez a része kissé nehézkesen megy, különösen a páromnak, de dolgozunk rajta.
Az újrahasznosítás ezoban egészen jól megy nekünk, ebben a 2 hétben is ez a fő irányvonal számunkra, de otthon is élünk ezzel a módszerrel. Zoli kifejezetten jó benne.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése