2014. július 21., hétfő

"Zöldülésem" története

"Zöldülésem"története

2014.07.21
 Pontosítanom kell már az elején: valóban városban éltem mindig, azonban sok időt töltöttem gyermekkoromban nagyszüleimnél falun. Az ott töltött hónapokra nem csak egyfajta nosztalgiával tekintek, hanem valódi mintát is adnak számomra. Ehhez azonban meg kellett érnem, fel kellett nőnöm. Most vagyok csak igazán büszke arra, hogy láttam a mindennapjaikat, megérthettem, mit miért tesznek.

Nem gondolkodtam mindig így, az utóbbi években változott a szemléletem. Fiatal koromban a tanulás kötött le- édesanyám meg volt győződve róla, hogy soha nem tanulok meg főzni pl.-, ifjú feleségként és orvosként a helytállás vette el az energiámat, kisgyermekes anyukaként a mindennapok meg- és "túlélése" volt a cél, majd frissen elvált nőként (anyaként) az újrakezdés jelentett kihívást. És ez indította el a szemléletváltozást bennem. 
Addig is fontos volt, mit teszek családom asztalára, de azóta egyre alaposabban válogatom meg az élelmiszereket, sőt, amit lehet, magam készítek el. Kenyeret, kalácsot sütök, lekvárt főzök, befőttet teszek el, gyümölcsöt aszalok-a magam módján, gyógyfüveket gyűjtök, a kicsinél is kisebb kertemben paradicsomot, paprikát, fűszernövényeket nevelek, már évek óta decemberben disznóvágást rendezünk a családdal- kicsit visszaidézve gyermekkoromat ezzel. A húst mi dolgozzuk fel, sokáig biztosítva ezáltal hússzükségletünket. Ha lehetne, csirkét is tartanék... 
Másfél éve kezdtem el foglalkozni a környezetbarát tisztítószerekkel, a takarítás alternatív lehetőségeivel. fokozatosan szoktatom magunkat a készítményekhez, egyszerre nem megy- főleg a gyerekeknél. Szerencsére elég toleránsak a "kísérleteimmel" kapcsolatban. Nem mondom, hogy megszerették, de értik és elfogadják. Elsőként a mosódió jelent meg háztartásunkban a mosószódával együtt, majd a mosóparfüm érkezett az öblítő helyett. Na és a szódabikarbóna reneszánszát éli- nem csak nálunk. A legújabb vonal a mosakodó készítmények sora: kézműves szappanokat használunk már egy ideje, a férjem is elfogadja a neki szánt "sörös szappant", legközelebb a sampon-szappant fogom kipróbálni. Az egészben az a nagyszerű, hogy nem kerülnek különösebben sokba, egy háztartás pár ezer forintból kijöhet ilyen készítményekkel egy félévig. Természetesen itt is van még mit fejlődnöm, a folyamat nem áll meg ennél a pontnál.
A szelektív hulladékgyűjtés- mondjanak bármit, nálunk fontos tényező, a komposztálás nemkülönben. Több, mint egy éve használjuk a tetőre helyezett napkollektort, határozottan beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Az esővíz összegyűjtésével pedig megoldható a nyári kerti és a téli szobai locsolás szinte teljes egészében. 
Tudom, lehetne még bővíteni a palettát ezen a fronton, meg is teszem folyamatosan, de én már most is elégedett vagyok, mert tettem valamit: nem csak a családomért, hanem a környezetemért is. Apró lépés, de lépés és sok kis lépésből lesz egy óriási haladás a "zöldebb úton."
Jó szívvel ajánlom ebben a témában: www.ökoanyu.huwww.tudatosvasarlo.huwww.zöldbolt.hu...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése